الأربعاء 18 سبتمبر 2024
-
رئيس التحرير
محمد الطوخي

نص التحقيقات مع سارة خليفة في اتهام عصام صاصا بتزوير التوكيل

سارة خليفة و عصام
سارة خليفة و عصام صاصا

قبل ساعات قليلة من بدء محاكمة عصام صاصا وشقيقه وآخرين في جريمة تزوير توكيل بالشهر العقاري، ننشر نص التحقيقات في القضية والتي باشرها محمد زين العابدين وكيل النائب العام، حيث قررت سارة خليفة في التحقيقات والتي أمر بالقبض عليها، وتبين أن عمرها 37 سنة وتعمل مقدمة برامج، وتعمل بالمكتب الإعلامي للشيخ محمد بن زايد بالإمارات ولديها شركة خاصة، وأن عملها مؤتمرات وبرامج إعلامية في مدينة دبي، وأن شركتها متخصصة في تنظيم الحفلات وتقوم بالاتفاق مع المطربين لعمل حفلات في الكويت والإمارات، وأنها تقيم ما بين مصر ودبي.

أوضحت سارة خليفة، في تحقيقات النيابة، أنها كانت تقدم برنامج مهمة صعبة في التلفزيون ومذيعة متخصصة في أخبار وزارة الداخلية منذ عام 2017، وأن طبيعة علاقتها بعصام طه طلعت وشقيقه محمد  ومعاذ وليد عزت والسيد محمود شرنوخ، أن عصام صاصا تشتغل معاه حصري خارج مصر وعملت معاه أكثر من حفلة في مدينة دبي زيه زي باقي المطربين التانين زي الليثي والبحراوي وحمو بيكا ومصطفى حجاج وحماقي وغيرهم كثير، أما بالنسبة ل محمد طه أنا ما ليش علاقة بيه وعارفة أنه شغال مع عصام، أما بالنسبة لمعاذ وليد فهو مدير أعمال عصام وهو عارف المواعيد بتاع الحفلات اللي تخص عصام فعلشان كدة بتواصل معاه ومش معايا رقم محمد طه معايا رقم معاذ بس ، أما السيد محمود فهو صديق وكنت على تواصل معه علشان بكلمه بخصوص المطربين والمطربين بيقعدوا عنده كلهم وهو صديق لهم.

**س: منذ متى نشأت تلك العلاقة بسالفين الذكر؟

 ج: قالت سارة خليفة في التحقيقات أن علاقتها بـ عصام صاصا ومعاذ من سنتين تقريباً، أما السيد أنا عرفته من خلال حادثة عصام لأن كان بيحل المشكلة مع أهلية المتوفي في الحادث.

**س: ما هي طبيعة علاقتك بكل من طلعت أبو الفتوح محمد أبو العلا الشهير ( إيهاب أبو الفتوح) ومحمود احمد علي أحمد الجوهري، وحسني سيف الدين سيد ، ومحمود حسني سيف الدين ، وأحمد إبراهيم الدسوقي؟

ج: أنا معرفش حد فيهم غير إيهاب أبو الفتوح

**س: ما كيفية معرفتك بسالف الذكر تحديدا ؟

بداية العلاقة بموظف الشهر العقاري

ج: أنا من سنتين تقريباً قابلته في معرض عربيات اسمه (عبد الله) في المهندسين وعرفني عليه وقالي أ. إيهاب بيعمل توكيلات أو بيشتغل في الشهر العقاري مش فاكرة بالظبط وبيعملنا توكيلات للمعرض.

**س: وهل تواصلتي مع سالف الذكر عقب ذلك ؟.

ج: أيوة هو أنا كلمته قبل كدة بعد لما قابلته أو هو كلمني مش فاكرة وكان بيبعتلي على الواتس أب جمعة مباركة وغيرها من المناسبات والأعياد.

**س: وهل يوجد علاقة بينك وبين أ. محمد حسين مصطفى حمودة ؟.

ج: أيوة أنا أعرفه من خلال الميديا وكان في واحدة صاحبتي كان عندها موضوع ورحتله مع صاحبتي من ثلاث سنوات، ورحتله ساعة حوار حادثة عصام صاصا مرة واحدة بس بناء على طلب عصام لما قاللي روحيله علشان تشوفي هو هيعمل أيه في القضية بتاعتي، والكلام ده مش فاكرة امتي.

**س: ما هي أرقام هواتفك المحمولة تحديداً؟

 ج: ۰۱۰١ ، ورقم دولي ٠٠٩٧١٠000

**س: ما هي معلوماتك بشأن الواقعة محل التحقيق؟.

 ج: أنا كل اللي أعرفه أن أنا سمعت السوشيال ميديا أن في مشكلة في التوكيل بتاع عصام صاصا وأنه في تزوير في الموضوع، وعرفت بعد كدة لما الناس جت اتسألت في النيابة وـن النيابة بتسأل عليا. 

**س: وهل كنت رفقة المتهم عصام طه طلعت مهنى بتاريخ ٢٠٢٤/٥/٦ حال ارتكابه الواقعة القتل الخطأ والتعاطي ؟ 

ج: احنا كل الوسط الفني راح لعصام صاصا قسم الشرطة ساعة الواقعة دى علشان نقف جنبه وعلشان هو غلبان ومالوش حد غيرنا.

**س: ما هو قرار النيابة العامة الذي صدر بشأن واقعة عصام صاصا ؟ 

ج: هي النيابة العامة أخلت سبيل عصام ساعتها.

 س: وهل أبصرتي المتهم عصام طه طلعت بعد إخلاء سبيله من النيابة العامة؟

 ج أيوة أنا وهو ومراته واخويا سافرنا كلنا على مدينة دبي علشان كان في حفلة. **س: ومتى تحديداً غادرتم البلاد ؟

 ج: أحنا غادرنا البلاد بتاريخ ٢٠٢٤/٥/٩ الساعة خمسة الصبح.

**س: ومتى تحديدا عدتى للبلاد تحديدا؟

 ج: انا قعدت ساعتها ١٠ أيام تقريبا ورجعت. 

**س: وهل عاد المتهم عصام طه طلعت مهنی آنذاك ؟.

ج: لا هو مرجعش معايا.

** س: وهل سالف الذكر على علم بقرار ضبطه واحضاره ؟ 

ج: معرفش هو عارف ولا لا .

**س: ما قولك بما قرره المتهم طلعت أبو الفتوح أبو العلا بتحقيقات النيابة العامة بأنك القائمة بالتواصل معه هاتفياً والاتفاق معه على تحرير التوكيل الرقيم ٩٦٥ / ١ لسنة ٢٠٢٤ توثيق مكتب النواب تلونا باقي أقواله تفصيلاً عليها)؟

ج: هو عصام ساعت الحادثه دى قاللى انا عايز رقم حد بيعمل توكيلات فأديته ساعتها رقم ايهاب أبو الفتوح وبعدها وأنا مسافره دبى كلمنى إيهاب وقاللى ان في مشكله في التوكيل قولتله وأنا مالي. 

**س: وما تعليلك لما ذكره سالف الذكر ؟

ج: أنا مبنكرش انى اتواصلت معاه بس انا كلمته عشان عصام قاللى انه هو عايز يعمل توكيل ومليش دعوه هو حصل مشكله ولا لا. 

**س: وهل كنتى على علم بأن المدعو عصام صاصا خارج البلاد آنذاك ؟ 

ج: انا مكلمتوش وانا خارج البلاد كنت فمصر ساعتها.

**س: هل يوجد بينك وبين سالف الذكر ثمة خلافات حتى يدعي ذلك عليك؟

 ج: انا معرفهوش للدرجادى حتى يكون بيني بينه خلافات . 

**س: وما قولك بما ثبت بالاطلاع على هاتف سالف الذكر بوجود رقم هاتفك مسجل باسمك على هاتفه الخلوي ووجود رسائل مرسلة إليكي لهاتفك على تطبيق الواتس أب ؟.

ج: ايوه فعلا هو بيبتعلى الرسايل دى زى ما قولت. 

**س: وما قولك بما ثبت بالاستعلام الوارد من شركات المحمول بوجود اتصال هاتفي بينك وبين سالف من رقم هاتفك وهاتف سالف الذكر في غضون شهر ۱۲ / ۲۰۲۳ ۹ .

ج: هو ده اللى حصل وقولته فعلا بالنسبه للرسايل. 

**س: ما قولك بما ثبت بتقرير أبحاث التزييف والتزوير وبتقرير مصلحة الأدلة الجنائية بأن المتهم عصام طه طلعت مهنى ليس هو القائم بالتوقيع والبصم على أصول التوكيل رقم ١٩٦٥ لسنة ٢٠٢٤ مكتب توثيق مجلس النواب وانما القائم بذلك هو المتهم محمد طه طلعت مهنی ؟ " اطلعناه عليها ".

ج: انا معرفش اى حاجه عن الموضوع ده.

**س: إذا ما قولك بما قرره المتهم محمد طه طلعت مهني من أنك القائمة بالاتفاق معه على التوجه لمقابلة المتهم سالف الذكر واستلام تلك الأوراق منه تلونا باقي أقواله تفصيلا عليها ) ؟.

ج: الكلام ده مش صحيح ومحصلش. 

**س: وما تعليلك لما قرره سالف الذكر ؟ 

ج: انا معرفهوش ومعرفش هو بيقول كده ليه

**س: وما قولك بما قرره سالف الذكر بجلسة تحقيقات بتاريخ ٢٠٢٤/٧/١٣ من أنك القائمة بالتخطيط والاتفاق معه ومع باقي المتهمين على ارتكاب تلك الواقعة؟.

ج: محصلش الكلام ده.

**س: وهل يوجد خلافات بينك وبين سالف الذكر ؟ 

ج: لا انا معرفهوش أصلا ومكلمتهوش نهائي. 

**س: وما تعليلك لتوافق أقوال كل من إيهاب أبو الفتوح ومحمد طه طلعت مهنى بتحقيقات النيابة ؟ 

ج: هو انا زى ما قولت أنا أديتهم رقم إيهاب فعلا بس أنا مكلمتش محمد ومقولتلوش أي حاجه.

**س: ما قولك بما ثبت بمحضر المشاهدة المرفق بالأوراق بقيام المدعوة  فوزية جمال بتاريخ ٢٠٢٤/٥/١٠ الساعه الثامنة والنصف مساءا بأرسال رقم المدعو  إيهاب أبو الفتوح وصورة بطاقة عصام صاصا وتوقعياته ؟ " اطلعناه عليها ".

ج: انا معرفش حاجه عن الرسايل دى ومعرفش مين فوزية دى ومفيش بينى وبينها اي علاقه.

**س: ما قولك بما شهدت به المدعوة فوزية جمال عبد الحليم من انك القائمة بالتواصل مع المتهم محمد طه طلعت مهني والاتفاق معه على التوجه لاستلام ذلك التوكيل وأنك القائمة بإرسال بيانات المتهم طلعت أبو الفتوح أبو العلا وصورة بطاقة تحقيق الشخصية لعصام طه طلعت وتوقيعاته تلونا باقي أقوالها تفصيلا عليها ) ؟.

ج: انا معرفش عنه اى حاجه.

**س: وما تعليلك لما ذكرته سالف الذكر؟.

 ج: اكيد بتقول الكلام ده عشان خاطر جوزها.

** س: هل يوجد بينك وبين سالف الذكر ثمة خلافات حتى يدعي ذلك عليك؟.

 ج: لا انا مفيش بينى وبينها اى خلافات ومعرفهاش أصلا.

**س: وما قولك بما ثبت بشهادة التحركات بأنك غادرتى البلاد في تاريخ ٢٠٢٤/٧/٩ ؟.

ج: انا كانت عندى حفلة يوم ۲۰٢٤/٧/١٠ ورجعت النهاردة فجر اليوم

**س: هل سبق اتهامك في ثمة قضايا جنائية؟.

ج: لا عمرى ما اتهمت قبل كده. 

**س: انت متهمة بالاشتراك مع المتهمين كل من محمد طه طلعت ، عصام طه طلعت ، محمود أحمد الجوهري ، طلعت أبو الفتوح أبو العلا بالاتفاق والمساعدة في ارتكاب تزوير في التوكيل ١٩٦٥ / ٢٠٢٤ توثيق مكتب مجلس النواب وذلك بجعل واقعة مزورة في صورة واقعة صحيحة بأن اتفقتي مع المتهمين على ارتكابها وساعدتيهم بأن أمدتيهم بالبيانات والمعلومات والمستندات اللازمة لارتكاب جريمتهم وتمت تلك الجريمة بناء على هذا الاتفاق وتلك المساعدة على النحو المبين بالتحقيقات؟.

ج: محصلش. 

**س: انت متهم بالاشتراك مع المتهمين كل من محمد طه طلعت، عصام طه طلعت ، محمود أحمد الجوهري ، طلعت أبو الفتوح أبو العلا بالاتفاق والمساعدة في ارتكاب تزوير في التوكيل رقم ١٩٦٥ / ٢٠٢٤ توثيق مكتب مجلس النواب بأن اتفقت معهم على ارتكاب جريمتكم فمثل الأول وقام بالبصم والتوقيع على التوكيل انف البيان باسم عصام طه طلعت مهنى ناسباً تلك البصمة والتوقيع السالف الذكر مع علمكمم بأمر تزويره على النحو المبين بالتحقيقات؟

 ج: محصلش.

**س: انت متهم بالاشتراك مع المتهمين كل من محمد طه طلعت ، عصام طه طلعت ، محمود أحمد الجوهري ، طلعت أبو الفتوح أبو العلا بالاتفاق والمساعدة في استعمال التوكيل المزور انف البيان فيما زور من أجله بان قام الأول بتقديمه للمدعو حاتم خالد عبد الطيف محمد والذي استعمله بتقديمه لوكيل النائب العام بنيابة العمرانية الجزئية في الجناية رقم ٦٧٣٥ لسنة ٢٠٢٤ بتاريخ ٢٠٢٤/٥/١٣ مع علمكم بتزويره على النحو المبين بالتحقيقات؟.

 ج: محصلش.

**س: هل لديك اقوال أخر؟

ج: لا

تم نسخ الرابط